Hos Hillerød Fodbold Akademi skal børne- og ungdomsspillere altid træne med de rigtige ting, på de rigtige alderstidspunkter for at videreudvikle sig som fodboldspiller. Derfor henter Hillerød Fodbold inspiration i gennemprøvede lærings- og træningsprincipper og metoder. Dette er med udgangspunkt i LTAD-modellen, som beskriver, hvad en atlet skal træne i løbet af forskellige alderstrin og perioder.
“Videnskab, forskning og årtiers erfaring peger på sammen ting: børn og voksne bliver aktive og når endda de største højder i sportens præstation, hvis de gør de rigtige ting på de rigtige tidspunkter.
Det er logikken bag den langsigtede idræts-udviklingsramme”
Med LTAD og et udgangspunkt i både DBUs aldersrelaterede træningskoncept (ATK) og implementering af DBUs 10 børneløfter for U10-U12 spillerne, træner vores U10-U19 spillere med afsæt i aldersrelaterede læringsmål med en løbende aldersmæssig progression.
Derudover implementerer vi en træningsperiodsering, som de respektive cheftrænere har til ansvar af efterleve.
Vi arbejder med udgangspunkt i en grundlæggende årgangsopdeling på holdene fra U10 til U19. Vi har dog altid den enkelte spiller i fokus, og har dermed også opmærksomhed på spillernes divergerende fysiske og mentale modning. Vi former spillernes individuelle program herefter.
Vi vurdere ikke spillerne på baggrund af biologisk alder, fysisk modning eller fødselstidspunkt på året, men derimod på spillernes individuelle tekniske, taktiske, fysiske og mentale modning. Denne vurdering foretages i fællesskab af relevante trænere, Head of Coaching (HOC), Ungdomsudviklingstræner, Børneudviklingstræner og Talentchef. Det foregår på samme vis med spillernes individuelle programmer, der vurderes og afgøres i dialog mellem trænerne og ved vores ugentlige sektormøder.
Vi tager udgangspunkt i matchningsprincippet 25-50-25, som vurderes i forhold til hver enkelt spiller. Såfremt det skønnes, at spilleren ikke kan matches tilpas godt i sin egen årgang, træner han op til ældre årgange eller ned til yngre årgange, så matchningen passer. Alternativt spiller han ned i niveau på klubbens næstbedste hold.
På akademiet arbejder vi løbende med at træne og spille den enkelte spiller op til næste årgang eller ned til årgangen under. Vi arbejder primært i små grupper af spillere, der træner op eller ned. Grupperne evalueres, justeres løbende og tilpasses efter de enkelte spilleres behov. Op- og nedtræning samt kampe op/ned aftales på de ugentlige sektormøder på de respektive hold. I særlige tilfælde rykkes en spiller permanent op eller ned, hvis det vurderes at være gavnligt for spillerens langsigtede udvikling.
Som alle andre elementer i vores spillerudviklingsprogram er det et centralt punkt, at op-/nedtræning altid har spillerens udvikling i centrum. Det betyder, at vi under hensyn til den enkelt spiller vurderer, om der er grundlag for optræning mellem årgangene. Udgangspunktet for optræning er også den udviklingsplan, som alle spillere på akademiet får udarbejdet til hver sæson og som evalueres to gange om året. Ud fra denne plan og 25-50-25 principperne tilbydes optræning for den enkelte spiller. Dermed sikrer vi, at op-/nedtræningen har den rette udviklingsmæssige relevans for den enkelte og matcher dennes behov- og ikke en enkelt træner og holds behov for kortsigtet resultater.
Vurdering af op-/nedtræning foretages af trænerne for de relevante årgange sammen med Head of Coaching og/eller Børneudviklingstræneren som de hovedansvarlige.